Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2009

Παρέκβαση στον Χειμωνά...



Σαν σήμερα, το 2000, ήρθε η ώρα της αναπόφευκτης παρέκβασης στη ζωή του πεζογράφου και νευροψυχίατρου Γιώργου Χειμωνά...Ως ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη ενός ανθρώπου ο οποίος αποπειράθηκε - όπως θα τονίσει ο φίλος του Γ. Βέλτσος - "ν' αλλάξει την ανθρώπινη λογοτεχνία σε απάνθρωπη τεχνολογία σωμάτων και γι' αυτό ταπεινώθηκε" {1}, κάνουμε σήμερα μία παρέκβαση από τα θέματα που είχαμε ανοίξει σχετικά με τη γνώση... Όσοι τον γνώρισαν λένε ότι η φωνή του ασκούσε γοητεία στους ακροατές του. Πλέον οι αναγνώστες του έχουμε τη γραφή του για να μαγευόμαστε, γι' αυτό και του δίνουμε το λόγο σήμερα να μας αφηγηθεί τη "Βιογραφία της Όρασής μου" (Πεζογραφήματα, Καστανιώτης, 2005)...

"Γεννήθηκα στην Καβάλα, μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη. Εκεί έζησα και εκεί τελείωσα την Ιατρική. Αργότερα, μετά τον στρατό, έφυγα στο Παρίσι, στη Γαλλία. Στη Γαλλία ειδικεύτηκα στην Ψυχιατρική και τη Νευροψυχολογία. Τώρα μένω μόνιμα στην Αθήνα και εργάζομαι στο "Αιγινήτειο Νοσοκομείο". Είμαι παντρεμένος κι έχω ένα γιο δώδεκα χρονών. Τα βιβλία μου είναι ο "Πεισίστρατος" (1960), "Η εκδρομή" (1964), "Το μυθιστόρημα" (1966), "Ο γιατρός Ινεότης" (στην χούντα, 1971), "Ο γάμος" (1975), "Ο αδελφός" (1976) και "Οι χτίστες" (1979). Στο τέλος του '83 θα βγει το τελευταίο μου βιβλίο που λέγεται "Η φρουρά". Έχω δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα, έxω γράψει ένα βιβλίο για τον Λόγο σαν εγκεφαλική λειτουργία, που είναι μια περιοχή σχεδόν ανεξερεύνητη ακόμη και για την Νευρολογία, ετοιμάζω ένα βιβλίο με εκλαϊκευτικά δοκίμια πάνω στον Λόγο, που ονομάζεται "Επτά μαθήματα για τον Λόγο".
Αυτή είναι η βιογραφία μου. Μα εγώ θέλω να μιλήσω για μία άλλη βιογραφία. Ξεκινά από
έναν ανυπολόγιστο παιδικό χρόνο και είναι η βιογραφία της όρασής μου. Η ιδιότητά μου του συγγραφέα ζυμώθηκε με αυτή την ιδιότητα, έγινε ένα με μια διαρκή, καθημερινή, αυθόρμητη προσοχή, να προσέχω συνέχεια τους ανθρώπους. Από παιδί έβλεπα, έβλεπα συνέχεια τους ανθρώπους. Την έσχατη λεπτομέρεια των σωμάτων, το πρόσωπό τους, το δέρμα τους, τα σκισίματά του, τη στάση τους, την ακινησία τους, τη φυσιογνωμία τους, άκουγα την ηχώ των λόγων τουςμ περιφερόμουν στους στενούς λαϊκούς έρημους δρόμους της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης. Γεμάτοι λάσπη, νερά της βροχής, σιωπή, ερημιά. Ξαφνικά ν' ανοίγει μια αυλόπορτα και να χυμάει έξω ολολύζοντας μια γυναίκα. Έβγαινε έξω στο δρόμο κι άρχιζε να θρηνεί. Ένας πατέρας κάτισχνος, κατάχλωμος, νεαρός, έβγαζε περίπατο το παιδί του στο δρόμο. Ένα παιδί τριών τεσσάρων ετών. Ξαφνικά αυτός ο νεαρός πατέρας να πέφτει κάτω σαν κεραυνοβολημένος. Το παιδί τον κοίταζε εμβρόντητο, δεν καταλάβαινε, δεν καταλάβαινα, έβλεπα τα πρόσωπα των ανθρώπων πίσω από τα τζάμια και μάντευα τη ζωή τους. Τέτοιες εικόνες μιας διάχυτης παντού λαϊκής δυστυχίας. Αισθανόμουν - και θα ήμουν παιδί όχι πάνω από δέκα χρονώ - αυτά τα περίεργα συναισθήματα που μονάχα τα παιδιά μπορούν και έχουν, που είναι αντιφατικά. Αισθανόμουν μαζί σαν κάτι πολύ ελκυστικό και κάτι πολύ αποτρόπαιο. Την ανάγκη και την επιθυμία αυτές τις εικόνες, να τις αναδιπλώσω, να ελευθερώσω τη σκοτεινή τους αγωνία. Αλλά εκείνο που από πολύ νωρίς έμαθα, είναι ότι το ανθρώπινο σώμα, ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα, δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να μιλάει ακατάπαυστα για όλα τα πάθη των ανθρώπων. Δεν έχεις παρά να το δεις. Αργότερα οι ιατρικές εικόνες πλάτυναν αυτή την όραση, την έκανα πιο βαθιά, πιο δραματική. Χρωστάω σαν συγγραφέας πάρα πολλά στην Ιατρική. Δεν χρωστάω τίποτε στην Ψυχιατρική. Απλά σαν γιατρός, να βλέπω τους συγγενείς των αρρώστων να συνωστίζονται στους διαδρόμους των νοσοκομείων, να τριγυρίζουν τα κρεβάτια των αρρώστων τους, να παραστέκονται, να βλέπω το ίδιο το σώμα του αρρώστου. Πολλά μου έμαθαν όλα αυτά τα λόγια και όλα αυτά τα σώματα, γιατί η ιατρική σχέση είναι το ίδιο έντονη, το ίδιο αποκαλυπτική (με όλες τις σημασίες της λέξης), το ίδιο διαπεραστική όσο και η ερωτική σχέση.
Πιστεύω πως ο σκοπός της Τέχνης είναι ένα πράγμα πάρα πολύ συγκεκριμένο. Η Τέχνη είναι για να παίρνει στα χέρια της το ανεκπλήρωτο όραμα του ανθρώπου, μια φυσική ίσως αθλιότητα, δεν είναι απλά κοινωνική ή περιπτωσιακή. Είναι και αυτά, αλλά μαζί είναι και κάτι άλλο πιο οριστικά αδικημένο. Η Τέχνη είναι για να παίρνει στα χέρια της αυτή την αθεράπευτη στέρηση του ανθρώπου, να τη δουλεύει και να την επιστρέφει πάλι στους ανθρώπους. Αλλά αυτή τη φορά να την παραδίδει μέσα σε μια λαμπερή φαντασμαγορία, τεντωμένη από ένα δίκαιο όσο και συγκινητικό μεγαλείο, μέσα σε μία απέραντη ευφορία.


{...}

Όλα αυτά η Τέχνη δεν τα κάνει φιλάνθρωπα, παρηγορητικά. Γιατί χρωστάει αυτή τη δικαίωση του ανθρώπου. Γιατί κάποιος πρέπει να του τη χρωστάει αυτή τη δικαίωση. Γιατί αυτό το μέγα, αυτή η φαντασμαγορία, αυτό το μέγα του Ελύτη, του Αισχύλου, του Ηράκλειτου, αυτό το μέγα υπάρχει πραγματικά στη ζωή των ανθρώπων και η Τέχνη είναι ακριβώς για να το βγάζει στο φως, να το αποκαλύπτει, να το καθαρίζει, να το παρουσιάζει, αργά, επιδεικτικά, στους ανθρώπους, εκθαμβωτικό, πελώριο, εκκωφαντικό.
Οι ήρωές μου δεν έχουν καμία σχέση με τους ήρωες ενός κανονικού, συνηθισμένου μυθιστορήματος. Ήρωας είναι πάντοτε οι μάζες, τα πλήθη των ανθρώπων. Φαντάζομαι ένα νέο μυθιστόρημα που δεν θα μιλά πια για ξεχωριστά άτομα. Θα είναι ένας συμπερασματικός λόγος που θα μιλά για το γένος των ανθρώπων, όπως περίπου στην αρχαία τραγωδία. Αν κάποιο πρόσωπο κεντρικό φαίνεται να ξεχωρίζει στα κείμενά μου, αυτό δεν είναι άλλο παρά ένας θυμωμένος, απαρηγόρητος οδοιπόρος, χωμένος και αυτός μέσα στο πλήθος. Αλλά είναι ένας οδοιπόρος που έχει απάνω του τη μοίρα όλων των ανθρώπων.
Δεν υπάρχει ένας αμετακίνητος χρόνος και χώρος. Όλα συμβαίνουν σαν να γίνονταν πάντοτε, σαν να γίνονται σήμερα, εδώ και παντού. Αλλά το πλήθος είναι Έλληνες. Ο οδοιπόρος είναι και αυτός Έλληνας. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού και εγώ είμαι Έλληνας. Μονάχα στα ελληνικά μπορώ να καταλαβαίνω και να μιλάω τη γλώσσα των ανθρώπων. Μιλώ πάντα για την πραγματικότητα των ανθρώπων. {...} Υπάρχουν παντού τα συναισθήματά τους, οι λύπες τους, η ομορφιά τους, η ασχήμια τους, οι παραμικρές λεπτομέρειες μιας ψηλαφητής, υλικής ανθρώπινης ζωής. Μόνο που αυτό το άμορφο, το άτακτο ανθρώπινο υλικό ζυμώνεται, χωρίς καθόλου να εξαφανίζεται, μέσα σ' ένα είδος γενικής απεικόνισης της ταραγμένης ανθρώπινης συνείδησης. Της ταραγμένης από θάνατο, από φόβο, από φτώχια, από σπαρακτική λύπη, από πόλεμο, από διωγμό, από ό,τι μπορεί να είναι η πραγματική ιστορία του καθενός μας, η πραγματική ιστορία όλων μας.
Είπα κάποτε ότι η Τέχνη δεν είναι η πραγματικότητα. Πως η Τέχνη είναι ένα σχόλιο πάνω στην πραγματικότητα, πως η πραγματικότητα δεν μπορεί να νοηθεί ως τετελεσμένη, αν δεν δευτερολογηθεί από ένα τέτοιο σχόλιο τέχνης. Θεωρώ αυτό το σχόλιο της Τέχνης πολύ πιο πραγματικό από την ίδια την πραγματικότητα, γιατί ακριβώς αποκαλύπτει εκείνες τις κρυφές όσο και ουσιαστικές διεργασίες που αναπαράγουν συνεχώς την συγκινησιακή πραγματικότητα του ανθρώπου. Αυτή για την οποία μιλά κυρίως η Τέχνη. Αυτή με την οποία αποκλειστικά υπάρχει ο άνθρωπος. Θεωρώ τον λόγο σαν ένα χαρισματικό όργανο, περισσότερο από όλα τα άλλα. Γιατί ακριβώς ο λόγος έχει τη δυνατότητα να συλλαμβάνει και να φανερώνει όλες τις δυνατές νοηματικές και συναισθηματικές αντηχήσεις που γεννά μέσα στο νου και την ψυχή του ανθρώπου η εμπειρία της ζωής. Εννοώ κάτι σαν την εξαίσια ακινησία της ζωγραφικής, ή τη δαιμονική κινητικότητα της μουσικής. Εννοώ ακριβώς ένα λόγο που είναι και ζωγραφική και μουσική και όλα όσα μπορεί να εκφράσει ο άνθρωπος. Κυρίως όσα δεν μπορεί."



{1} Βέλτσος Γ., outre tombe, "Αλληλογραφία" με τον Γιώργο Χειμωνά, (Πατάκης, 2008) σ. 44.

Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2009

Μετά λόγου γνώσεως...(2)



Η φωτογραφία του Todd Hido με τον τίτλο "6097" από την ατομική του έκθεση "A Road Divided" η οποία έλαβε χώρα το 2008 στην Stephen Wirtz Gallery στο San Francisco ελπίζουμε να μας συνδέσει όσο πιο ομαλά γίνεται με το προηγούμενο post το οποίο έκανε λόγο για το καυτό ζήτημα της γνώσης...Θεωρούμε πως όποιος έκανε τον κόπο να το διαβάσει δεν μπορεί παρά να αισθάνθηκε ότι βρίσκεται στη θέση του προαναφερθέντα φωτογράφου ο οποίος αιχμαλώτισε με τον φακό του την προοπτική ενός ανθρώπου που βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι με τον ήλιο να τον τυφλώνει καθώς αντανακλά στο χιόνι...Οδοδείκτες δεν υπάρχουν παρά μόνο ίχνη από αυτοκίνητα τα οποία έχουν ακολουθήσει τη μία ή την άλλη κατεύθυνση...Προς τα που πρέπει να πάμε εμείς; Αριστερά, ευθεία ή δεξιά; Αυτές είναι οι μοναδικές επιλογές; Μήπως και οι τρεις είναι πλέον παρωχημένες; Μήπως ο φακός που αναπαριστά αυτή την πολυσυζητημένη και ιστορικά φορτισμένη τριάδα πρέπει να σπάσει; Σίγουρα δεν μπορούμε να μείνουμε ακίνητοι. Κάτι τέτοιο θα ήταν ανιστορικό, θα μας πουν...Ας δοκιμάσουμε τουλάχιστον να σκεφτούμε πριν κινηθούμε, να στοχαστούμε πριν επιλέξουμε κατεύθυνση. Ας τολμήσουμε να γνωρίσουμε όχι μόνο τις συνέπειες μα και τις προϋποθέσεις των επιλογών μας. Άραγε, τι άλλο πρέπει να στοχαστούμε παρά τον ίδιο τον στοχασμό; Τι άλλο πρέπει να γνωρίσουμε παρά το πώς γνωρίζουμε;
Ας μηρυκάσουμε, λοιπόν, και ένα δεύτερο δημοσίευμα το οποίο συνδέεται, κατά τη γνώμη μας, με το πρόβλημα που έθεσε το προηγούμενο...Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ στις 21-2-2009...

Απολαύστε το...



Μαθαίνουν όλη την ύλη της χρονιάς μέσα σε 3 ημέρες!
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Μέσα σε τρεις ημέρες μαθαίνεις την ύλη μιας ολόκληρης χρονιάς λένε δάσκαλοι και μαθητές σ΄ ένα σχολείο στη Βορειοανατολική Αγγλία, οι οποίοι πειραματίζονται με το νέο σύστημα «εκμάθηση κατά διαστήματα» (spaced learning). Η «Γκάρντιαν» έστειλε έναν συντάκτη της να δώσει εξετάσεις για να το διαπιστώσει.
Φωτογραφία
Το μάθημα έγκειται σε μια εντατική παρουσίαση με σλάιντς, η οποία επαναλαμβάνεται τρεις φορές με ενδιάμεσα 10λεπτα διαλείμματα κατά τα οποία οι μαθητές κάνουν τους ζογκλέρ παίζοντας με μπάλες. Έπειτα από μία ώρα, οι μαθητές είναι έτοιμοι να εξεταστούν στο ένα έκτο της ύλης του μαθήματος μιας ολόκληρης χρονιάς. Θεωρητικά τουλάχιστον, με αυτή τη μέθοδο «εκμάθησης κατά διαστήματα» ένας έφηβος θα μπορούσε να δώσει με επιτυχία εξετάσεις σε ολόκληρη την ύλη ενός μαθήματος μιας ολόκληρης χρονιάς έπειτα από προσπάθεια μόλις τριών ημερών!
Το εν λόγω σύστημα ανατρέπει τον τρόπο διδασκαλίας και την αξία των εξετάσεων. Δάσκαλοι και στοχαστές απ΄ όλο τον κόσμο επισκέπτονται το Μονκσίτον, στο Τάινσαϊντ της Βορειοανατολικής Αγγλίας, για να ενημερωθούν από πρώτο χέρι για την «εκμάθηση κατά διαστήματα», η οποία δοκιμάζεται στο Γυμνάσιο-Λύκειο της πόλης τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Διευθυντής του σχολείου είναι ο Πολ Κέλι, ο οποίος εισηγήθηκε τη μέθοδο αφού διάβασε στο περιοδικό «Scientific Αmerican» ένα άρθρο με θέμα «πώς να κάνετε τις μνήμες αξέχαστες», του κορυφαίου Αμερικανού νευρολόγου Ντάγκλας Φιλντς. Ο Φιλντς διαπίστωσε κάνοντας πειράματα σε ποντίκια ότι η διέγερση των εγκεφαλικών κυττάρων πρέπει να επαναλαμβάνεται τρεις φορές με διαλείμματα των 10 λεπτών από τη μία φορά στην άλλη για να γίνει μόνιμη η σύναψη- η χημική και βιολογική διαδικασία που μετατρέπει στον εγκέφαλο τις βραχυπρόθεσμες ενθυμήσεις σε μακροπρόθεσμες μνήμες.
Ξεφτέρια. Αφού διάβασε το άρθρο, ο Κέλι ζήτησε από την Άντζελα Μπράντλι, που δίδασκε Φυσικές Επιστήμες, και τρεις μαθητές να οργανώσουν μια παρουσίαση σλάιντς με ΡowerΡoint και 90 λεπτά διδασκαλίας Φυσικής που να περιλαμβάνουν 20λεπτα εντατικής εκμάθησης και 10λεπτα διαλείμματα συγκεκριμένης σωματικής δραστηριότητας- αρχικά έπαιζαν μπάσκετ.
Οι δοκιμές είχαν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Σαράντα οκτώ μαθητές διδάχθηκαν όλη την ύλη της Βιολογίας με τη μέθοδο της «εκμάθησης κατά διαστήματα» μέσα σε 90 λεπτά της ώρας. Μια εβδομάδα μετά, έδωσαν εξετάσεις, ένα χρόνο νωρίτερα από το κανονικό, και πέρασε το 80% της τάξης!
Η «Γκάρντιαν» έστειλε στο Μονκσίτον τον δημοσιογράφο Πάτρικ Μπάρκχαμ για να δοκιμάσει τη μέθοδο. Ο Μπάρκχαμ δεν έχει σχέση με τις φυσικές επιστήμες και τελείωσε το Λύκειο το 1991- με άλλα λόγια, όσα είχε μάθει για τις εξετάσεις είχαν πλέον εξαφανιστεί από το μυαλό του. Οι «συμμαθητές» του εκφράστηκαν θετικά για το σύστημα. «Σου δίνει την ευκαιρία να διασκεδάσεις καθώς μαθαίνεις», είπε ένα κορίτσι. «Δεν χρειάζεται να είσαι συνεχώς συγκεντρωμένος», πρόσθεσε ένα άλλο.
Προβολή σλάιντς. Η διδασκαλία γίνεται με προβολή σλάιντς τα οποία σχολιάζει ο καθηγητής. «Θέλω να σημειώσω πράγματα- αυτός είναι ο τρόπος μου για να θυμάμαι- όμως τα στιλό και τα χαρτιά θεωρείται ότι αποσπούν την προσοχή» γράφει ο δημοσιογράφος. «Τα σλάιντς περνούν γρήγορα- πολύ γρήγορα για μένα. Έπειτα από 15 λεπτά σταματάμε και αρχίζουμε να κάνουμε τους ζογκλέρ πετώντας μπάλες στον αέρα».
Ο δημοσιογράφος του «Γκάρντιαν» περίμενε πέντε ημέρες για να εξεταστεί σε αυτά που υποτίθεται ότι είχε μάθει με το «spaced learning», ώστε να διαπιστώσει αν οι συνάψεις του είχαν πραγματικά ενισχυθεί και σχηματίσει μακροπρόθεσμες μνήμες. Διαπίστωσε ότι θυμόταν εντυπωσιακά πολλές πληροφορίες από το μάθημα - τόσο τις φωτογραφίες όσο και τα λόγια του δασκάλου. «Η παρουσίαση φαίνεται ότι ενίσχυσε τις όποιες περιορισμένες γενικές γνώσεις υπήρχαν στο κεφάλι μου» σημειώνει. Η βαθμολογία της εξέτασής του ήταν άριστα (Α).
Η κόντρα των επιστημόνων
Φωτογραφία
Ανάμεσα στην κάθε επανάληψη της διδακτέας ύλης, οι μαθητές του Μονκσίτον κάνουν δεκάλεπτα διαλείμματα, στα οποία παίζουν μπάσκετ ή κάνουν τους ζογκλέρ...
Ο διευθυντής του σχολείου Πολ Κέλι πιστεύει ότι η «εκμάθηση κατά διαστήματα» συνιστά μια «αλλαγή παραδείγματος» στις ιδέες μας για το σχολείο εξίσου σημαντική με τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν για την παραδοσιακή φυσική. Υπάρχουν ωστόσο και αντιρρήσεις. «Ο σκοπός της παιδείας είναι να αποκτήσει κανείς μια βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων, όχι απλώς να μαθαίνει πράγματα για να τα αναπαράγει σε εξετάσεις» λέει ο Άλαν Σμίδερς, διευθυντής του Κέντρου Ερευνών για την Εκπαίδευση και την Απασχόληση στο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμ. Είναι έπειτα ο «παράγων δάσκαλος». Καμιά φυσική άσκηση δεν μπορεί να εντυπώσει στο μυαλό τη διδασκαλία ενός βαρετού δασκάλου.
Ο Ντέιβιντ Ρέινολντς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Πλίμουθ, πιστεύει ότι η εκμάθηση κατά διαστήματα μπορεί να βοηθήσει πολύ τους μαθητές καθώς περιορίζει την αποστήθιση και βελτιώνει και επιταχύνει την εκμάθηση. «Αν η μέθοδος αυτή είναι τόσο καλή όσο φαίνεται, μπορούμε να ξεμπερδέψουμε με τα στοιχειώδη σε κλάσμα του χρόνου που απαιτείται τώρα γι΄ αυτά και να επιτρέψουμε έτσι στα παιδιά να κάνουν πράγματα που απαιτούν σκέψη ανώτερου επιπέδου».
Με μια ματιά
● Η εκμάθηση κατά διαστήματα (spaced learning) είναι μια πρωτοποριακή μέθοδος διδασκαλίας ● Η εκπαιδευτική ύλη επαναλαμβάνεται τρεις φορές, με τη βοήθεια παρουσίασης σλάιντς, σε τρία διαδοχικά 20λεπτα μαθήματα.
● Το διάλειμμα ανάμεσα σε κάθε επανάληψη διαρκεί 10 λεπτά. Οι μαθητές κάνουν κάποια σωματική δραστηριότητα (όπως π.χ. παίζουν μπάσκετ)
● Το σύνολο της διδασκαλίας της εκπαιδευτικής ενότητας διαρκεί περίπου 90 λεπτά.
● Η μέθοδος έγινε γνωστή όταν ο διευθυντής του Γυμνασίου-Λυκείου του Μονκσίτον άρχισε να την εφαρμόζει στους μαθητές του, που άρχισαν να περνούν τις κρατικές εξετάσεις σε χρόνο ρεκόρ ● Οι μαθητές εκμεταλλεύονται τον χρόνο που κερδίζουν για να ασχοληθούν με επιστημονικά πειράματα, δεξιότητες, τέχνες, αθλητισμό Ο δημοσιογράφος της «Γκάρντιαν» Πάτρικ Μπάρκχαμ επέστρεψε στα θρανία για να δοκιμάσει τη μέθοδο. Διδάχτηκε Φυσική για 90 λεπτά. Έπειτα από 5 ημέρες έδωσε εξετάσεις και πήρε άριστα

Θα επανέλθουμε...

Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2009

Μετά λόγου γνώσεως... (1)



Vanitas vanitatum vanitas (Franciscus Gysbrechts, 1666-7). Ένας από τους πολλούς φλαμανδούς ζωγράφους που απεικόνησαν "νεκρές φύσεις", για να αναπαραστήσουν εικαστικά τον μεταβλητό, φευγαλέο και αμετάκλητα παροδικό χαρακτήρα της ζωής του ανθρώπου όχι μόνο ως φυσικού όντος, αλλά και στην πολιτισμική και κοινωνική του διάσταση...Κοιτάζοντας τον πίνακα διακρίνει κανείς το βιβλίο αλλά και την υδρόγειο ως σύμβολα της γνώσης και της θεωρησιακής ζωής (vita contemplativa), τα μουσικά όργανα ως σύμβολα της τέχνης και του πολιτισμού (vita voluptaria) περιστοιχισμένα από τα καθιερωμένα σύμβολα της ματαιότητας και του πεπερασμένου (κρανίο, κλεψύδρα, σύνεργα καπνίσματος). Θα αναρωτηθεί κανείς για ποιο λόγο μας έχει πιάσει αυτή η καλλιτεχνική μεν μακάβρια δε διάθεση...Είπαμε ότι προσπαθούμε να στήσουμε ένα αντι-blog και βασιζόμαστε στην αντιγραφή με στόχο να προκύψει μία αντι-γραφή. Αντιγράφουμε, λοιπόν, ένα συγκλονιστικό - κατά τη γνώμη μας - δημοσίευμα από το ΒΗΜΑ της Κυριακής της 25-1-2009, το οποίο θίγει τα παραπάνω ζητήματα με αφορμή εξελίξεις που μπορεί να αγγίζουν ή και να ξεπερνούν τα όρια της επιστημονικής φαντασίας, αλλά είναι - καλώς ή κακώς - πιο πραγματικές απ΄ όσο φανταζόμαστε...Θεωρούμε ότι, αν και συμβαίνουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αγγίζουν και συνδέονται με έναν πολύ περίεργο τρόπο με τα εγχώρια προβλήματα...Συγκεκριμένα, με την εξέγερση του Δεκεμβρίου του 2008, με το ζήτημα του πανεπιστημιακού ασύλου, της εκπαίδευσης, μα πάνω απ΄ όλα με το ζήτημα που αφορά το σύνολο των Δυτικών κοινωνιών την παρούσα συγκυρία - όπου κατά Lyotard ζούμε την "πολύ μοντέρνα στιγμή όπου το πανεπιστήμιο διατρέχει τον κίνδυνο να εξαφανιστεί και το Ινστιτούτο να γεννηθεί" {1} -: το ζήτημα της γνώσης.
Προσπαθήσαμε να μηρυκάσουμε το συγκεκριμένο δημοσίευμα (του α. γαλδαδά) αρκετό καιρό τώρα... Θα ακολουθήσουν και άλλα δύο σχετικά, με σκοπό να μας δώσουν το έναυσμα για μία συζήτηση περί γνώσης, εκπαίδευσης, φοιτητικού κινήματος και ό,τι άλλο σχετικό ή άσχετο προκύψει, καθώς κανείς δεν μπορεί να προδικάσει την κίνηση της αντιγραφής...


http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=33&artId=244706

Θα επανέλθουμε...

{1} Lyotard J-F. Η Μεταμοντέρνα Κατάσταση, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης, (Γνώση, 1993) σ. 28.

Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009

ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ BLOG


Αυτό δεν είναι blog... Ακολουθώντας την παιγνιώδη κίνηση του πινέλου του Magritte (το οποίο αφού ζωγράφισε μία πίπα έσπευσε να γράψει από κάτω ότι "αυτό δεν είναι μία πίπα" ή αφού πρώτα έγραψε ότι "αυτό δεν είναι μία πίπα" ύστερα ζωγράφισε μία από πάνω) οφείλουμε να τηρήσουμε τις αποστάσεις με σκοπό όχι να τις καταργήσουμε, αλλά να τις χαρτογραφήσουμε... Αν το blog προϋποθέτει έναν ή περισσότερους συγγραφείς, οι οποίοι, ασφαλώς, εκφράζονται δια της γραφής (συχνής ή όχι, ποιοτικής ή μη, δεν έχει σημασία σε μία εποχή όπου οι "συγγραφείς" είναι περισσότεροι από τους "αναγνώστες") εμείς φιλοδοξούμε να προκαλέσουμε "στήνοντας" ένα blog το οποίο δεν προϋποθέτει κάποιον ή κάποιους έτοιμο ή έτοιμους να αποδείξουν με προθυμία και διάθεση ότι έχουν λόγο, ότι κάτι έχουν να πουν και ως εκ τούτου, στην περίπτωση του blog κάτι να γράψουν...
Αντίθετα, για εμάς, η ίδια η γραφή είναι το πρόβλημα. Όλοι οι "συγγραφείς" αυτήν αναζητούν και με τις απαιτήσεις της αναμετρώνται (παρά την προειδοποίηση του Deleuze ότι "με το να γράφει κανείς είναι να γίνεται κάτι άλλο εκτός από συγγραφέας" {1}). Όμως, ο Δυτικός Πολιτισμός μάς έχει μάθει να βλέπουμε τη γραφή ως προϊόν εμπνεύσεως και, ασφαλώς, ως καρπό δημιουργίας (οπότε καθίσταται εξόχως ειρωνικό το γεγονός ότι στην εποχή του ύστερου καπιταλισμού η παγκόσμια αγορά της εκπαίδευσης βρίθει σεμιναρίων "δημιουργικής γραφής" σαν να είναι η γραφή - και μάλιστα η γραφή ιδωμένη ως δημιουργία και τέχνη - κάτι που διδάσκεται και, κατά συνέπεια, κάτι που υπακούει σε κανόνα) ... Εμείς οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι δεν έχουμε καμία τέτοιου είδους φιλοδοξία... Δεν ταυτίζουμε τη δημιουργία και την τέχνη - στην εποχή της μηχανικής και τεχνολογικής της αναπαραγωγής - με το Πρωτότυπο...Ζηλεύοντας τη μοίρα των δύο αφελών (;) ηρώων του Flaubert, του Bouvard και του Pécuchet, αντί να αναζητούμε τρόπους γραφής, αναζητούμε τρόπους αντιγραφής...Αν και ζούμε στην εποχή του copy-paste και του copyright παραμένουμε κατά βάθος παραδοσιακοί και πιστά ακολουθούμε αυτό που μας έμαθαν οι γονείς μας: τα αγαθά copies κτώνται. Η γνώση - ίσως αντίθετα απ' ό,τι μάθαμε - πηγάζει από την αντιγραφή. Ίσως, άλλωστε, να μην ήταν ποτέ τίποτε άλλο από αντιγραφή και επανάληψη - μία επανάληψη που ωστόσο γεννά διαφορά, όπως η ερωτική πράξη που όσες φορές και να επαναληφθεί γεννά κάτι διαφορετικό (εξάλλου, μάλλον πιο δύσκολο είναι να την επαναλάβεις από το να την αρχίσεις...)
Τέλος, κλείνοντας αυτό το εισαγωγικό (;) κομμάτι, θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή σε όσους επιθυμούν να διαβάζουν τα αντίγραφα και δεν στέκονται στις Γραφές. Η αντιγραφή είναι ακόμα πιο απαιτητική ως προς το επίπεδο της σχολαστικότητας και της ακρίβειας σε σχέση με τη γραφή. Τα λάθη που προκαλούν το πιο ηχηρό και το πιο πηγαίο γέλιο είναι - συνήθως - τα λάθη που προέρχονται από τη διαδικασία της αντιγραφής και όχι της γραφής. Συνεπώς, για να προλάβουμε τυχόν παρεξηγήσεις, ας υπενθυμίσουμε τον Nietzsche: "Ασφαλώς, για να ασκήσουμε κατ' αυτόν τον τρόπο την ανάγνωση ως τέχνη , χρειάζεται πριν απ' όλα ένα πράγμα το οποίο έχουμε ξεμάθει περισσότερο στις μέρες μας - και γι' αυτό το λόγο θα περάσει πολύς καιρός για να γίνουν "αναγνώσιμα" τα γραπτά μου - ένα πράγμα για το οποίο πρέπει κανείς να είναι εν πάσει περιπτώσει αγελάδα και όχι "μοντέρνος" άνθρωπος: ο μηρυκασμός... " {2}, για να θυμηθούμε ότι πρέπει πρώτα να μάθουμε να διαβάζουμε καλά για να γράφουμε καλά... Ο τίτλος του "blog" διαβάζεται, λοιπόν, "Anti-graphe" και όχι "Antigraphe". Παραφράζοντας - ή μάλλον παραγράφοντας τον Foucault - ρωτάμε με τη σειρά μας "τι είναι η σημερινή φιλοσοφία - θέλουμε να πούμε: η σημερινή φιλοσοφική δραστηριότητα - αν όχι η κριτική εργασία της γραφής πάνω στη γραφή;". Άλλο αντι-γραφή και άλλο αντιγραφή. Το σημείο που αποκαλείται "ενωτικό" (-), όσο και αν φαίνεται παράδοξο, είναι αυτό που κάνει τη διαφορά...

{1}. Deleuze G., Λογοτεχνία και Ζωή, μτφρ. Θ. Χιώτης, στο Ποίηση, τχ. 27 (Άνοιξη-Καλοκαίρι, 2006), σ. 230.
{2}. Nietzsche F., Η Γενεαλογία της Ηθικής, Πρόλογος 7, μτφρ. Ζ. Σαρίκας, (Νησίδες, 2001).

Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2009

ΕΝ ΑΡΧΗ...


εν αρχή ειναι ο αντί-λογος...