Τρίτη 3 Μαρτίου 2009

Μετά λόγου γνώσεως...(3)


Giusepe Arcimboldo (1530-1593), Ο Βιβλιοθηκάριος, 1566. Επιστρέφουμε - μετά από την παρέκβαση στον ή πιο σωστά του Χειμωνά - στο θέμα της γνώσης στις σύγχρονες Δυτικές κοινωνίες. Πώς θα σας φαινόταν αν κάποιος ζωγράφος του 21ου αιώνα ήθελε να "παίξει" με το θέμα του ιταλού μανιεριστή και αντικαταστούσε τα βιβλία με οθόνες ηλεκτρονικού υπολογιστή; Θα ήταν αυτό τέχνη; Για να γίνουμε πιο προκλητικοί, πώς θα σας φαινόταν αν, αφού αντικαταστούσε τα βιβλία με οθόνες, διατηρούσε τον ίδιο τίτλο με αυτόν του Arcimboldo; Και πώς θα σας φαινόταν αν ο Βιβλιοθηκάριος του 21ου αιώνα διάβαζε λογοτεχνία όχι μονο σε οθόνη αλλά σε on line σύνδεση; Αν αντί για intertextuality (διακειμενικότητα) γινόταν λόγος για hypertextuality (υπερκειμενικότητα); Αν γινόταν λόγος για Net Art (τέχνη στο διαδίκτυο) Digital Modernism (ψηφιακό μοντερνισμό) και "ψηφιακή λογοτεχνία"; Τι συνεπαγωγές θα είχε αυτή η εξέλιξη όχι μόνο για την τέχνη - και πιο συγκεκριμένα για την λογοτεχνία - αλλά και για την δυτική κουλτούρα εν γένει;
Μία ματιά στη συνέντευξη της Jessica Pressman καθηγήτριας αγγλικής λογοτεχνίας στο Yale που δόθηκε στη Φωτεινή Μπάρκα (Ελευθεροτυπία, 20-2-2009) για το καλλιτεχνικό δίδυμο "Young-Hae Chang Heavy Industries" με αφορμή την έκθεση έργων τους ψηφιακής λογοτεχνίας στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (18-02-2008/01-03-2009) ίσως σας απαντήσει σε μερικά από τα παραπάνω ερωτήματα.

http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=43491620


Αν δεν είχατε την ευκαιρία να επισκεφθείτε τη συγκεκριμένη έκθεση, αν δεν σας ικανοποίησαν οι απαντήσεις της - ή, ακόμα καλύτερα, αν σας δημιούργησαν νέα ερωτήματα - τότε μάλλον είναι καλύτερο να δείτε τα έργα των καλλιτεχνών ιδίοις όμμασι...

http://www.yhchang.com/

Νομίζουμε ότι το παρόν post συνεχίζει με τον καλύτερο τρόπο τον προβληματισμό πάνω στο ζήτημα της γνώσης, όπως τέθηκε στα προηγούμενα posts (26-2, 22-2), καθώς μας υπενθυμίζει την πριν από 30 χρόνια διατυπωμένη διαπίστωση του Lyotard: "Είναι λογικό να σκεφτούμε ότι ο πολλαπλασιασμός των συσκευών πληροφορικής επηρεάζει και θα επηρεάσει την κυκλοφορία των γνώσεων όσο την επηρεάζει η ανάπτυξη των μέσων κυκλοφορίας των ανθρώπων αρχικά (μεταφορές) και συνακόλουθα των ήχων και των εικόνων (media). Μέσα σ' αυτόν το μετασχηματισμό η φύση της γνώσης δεν παραμένει άθιχτη. Δεν μπορεί να περάσει στους νέους διαύλους και να καταστεί αποτελεσματική, παρά μόνο αν η γνώση μπορεί να μεταφραστεί σε ποσότητες πληροφόρησης". {1}


Θα επανέλθουμε...


{1} Lyotard J-F., Η Μεταμοντέρνα Κατάσταση, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης, (Γνώση, 1993) σσ. 31-2.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου